تخمدان پلی کیستیک و علائم آن

تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع در بین زنان می باشد. در واقع تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال هورمونی می باشد اغلب از اوایل دور قاعدگی بروز می کند. این بیماری علائم و نشانه های مختلفی دارد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر بنفشه قریشی جراح و متخصص زنان و زایمان، با شماره های زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

که همانطور که می دانیم در خانمها طی یک دوره متوسط ۲۸ روز یکبار یک یا گاها چند تخمک از تخمدان آزاد می شود که به این پدیده تخمک گذاری می گوییم. به طوری که در ابتدای یک سیکل عادت ماهیانه نرمال، هورمون زنانۀ ( استروژن) شروع می کند به ترشح و بالا رفتن در خون و به تدریج که به روزهای اواسط سیکل ( حوالی زمان تخمک گذاری ) می رسد، ناگهان میزان ترشح استروژن زیاد شده و این پدیده منجر به ترشح استروژن زیادی شده که خود باعث ترشح هورمونی دیگر از غده هیپوفیز ( به نام LH) می شود. خود در این تصفیه فعل و انفعلات سلولی در تخمدان و تخمک غالب ( بزرگ شده) می گردد که می تواند باعث پاره شدن فولیکول تخمدانی و رها شدن تخمک که حدودا روز ۱۴ سیکل است شود.

حال هر عاملی که این نظم هورمونی بدن را بهم بزند و باعث رها نشدن تخمک و عدم تخمک گذاری شده و از طرفی فولیکول های پاره نشده تجمع یافته به صورت کیست های کوچکی در حاشیه تخمدان نمای تخمدان پلی کسیتک را ایجاد می کنند. پس در واقع این یک اختلال هورمونی است که در آن هورمون زنانه کم و بی نظم شده و در عوض هورمون مردانه زیادتر می شود.

تاثیر هورمون استروژن بر ناباروری

هورمون استروژن هورمون زنانه ای است که نقش اصلی را در تولید مثل دارد. افزایش این هورمون موجب تخمک گذاری شده و از طرف دیگر با زیاد کردن پوشش لایه های داخلی رحم باعث آماده شدن رحم برای لانه گزینی سلول تخم برای باروری می گردد و به این طریق این اختلالات منجر به بروز ناباروری در خانم های مبتلا می گردد.

علائم تخمدان پلی کیستیک

حدود ۷۰% از خانمهایی که دچار سندرم تخمدان پلی کستیک شدند مقاومت به انسولین پیدا کردند در نتیجه تقاضای بدن برای انسولین زیاد می شود و پانکراس ناچار به ترشح بیشتری از انسولینی برای جبران می شود و خود افزایش انسولینی بیشتر می تواند بالا رفتن هورمون مردانه شود. این اختلالات متابولیکی خود می تواند باعث ایجاد دیابت و به دنبال آن مسائل قلبی وعروقی شود. بالا رفتن هورمون مردانه علائمی ممکن است در بدن مشاهده شود از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• افزایش رشد موهای زائد در صورت و بدن
  • کم شدن موی سر و گاها طاسی
  • افزایش جوش های پوستی یا آکنه ، به دلیل اینکه در این پدیده پوست چرب تر از حالت عادی می شود. لذا جوش هایی در صورت، سینه و پشت بیمار آشکار می شود.
  • حدود ۸۰% خانم هایی که C.O دارند دچار چاقی و افزایش وزن می شوند. گاها عوارضی مثل تیرگی پوست را درنواحی چین خورده پوست مانند (کشاله ران، زیر سینه ها و ناحیه تناسلی) مشاهده می شود.
  • عدم تخمک گذاری و لذا عدم ریزش دیواره های داخلی رحم آندومتر را ضعیف کرده و ریسک ابتلا به سرطان آندرومتر را بالا می برد.
  • همچنین این تغییرات هورمونی می توانند باعث تغییرخلق و خوی در خانم ها شود که شایع ترین آن افسردگی و اضطراب است.
تخمدان پلی کیستیک و علائم آن

نتیجه گیری

عدم توجه به این بیماری در بانوان می تواند موجب مشکل نازایی شود بنابراین اهمیت به تشخیص و درمان سریع و به موقع این بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برخی از خدمات دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان، زایمان و نازایی:

لابیاپلاستی

زایمان طبیعی