تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟۰

فرق زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هرپس هر دو از ویروس های بسیار شایع دستگاه تناسلی می باشد که از طریق برقراری رابطه جنسی انتقال پیدا می کند. از آنجایی که این دو ویروس شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند اغلب افراد در تشخیص آنها دچار شک و تردید می شوند.

همین عامل موجب می شود که خانم ها پس از مراجعه به متخصص زنان خود اولین سوالی که بپرسند این است تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چیست؟ سوالات دیگری که معمولا پرسیده می شود این است که برای هر یک از این بیماری ها چه نوع روش درمانی از سوی پزشک در نظر گرفته می شود؟ و هر یک چه علائم و نشانه هایی خواهد داشت؟

شما عزیزان برای درمان و مشاوره های لازم در خصوص درمان بیماری های زنان از دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان و زایمان در مازندران، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

در این نوشتار قصد داریم تا در مورد این دو بیماری کمی صحبت کنیم و به شرح علائم و روش های درمانی آن ها بپردازیم.

زگیل و تبخال تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی و تبخال دستگاه تناسلی هر دو عضو خانواده ویروس های ویروس هرپس ویرا هستند، گروهی که ویژگی تولید عفونت های مکرر را در میزبان خود دارند. هر دو می توانند در  بروز ضایعات دستگاه تناسلی موثر باشند. اگر چه ممکن است هیچ علائم و نشانه هایی مبنی بر ابتلا به زگیل و تبخال تناسلی در فرد مشاهده نشود.

بی اختیاری ادرار در خانم ها

تبخال دستگاه تناسلی با زگیل تناسلی متفاوت است.

نشانه های تبخال دستگاه تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی به شکل تاول های کوچک ظاهر می شود که ترکیده و موجب بروز زخم های دردناکی می شوند. آنها عمدتاً در دستگاه تناسلی، ران، مقعد یا باسن یافت می شوند. علائم این بیماری با زگیل تناسلی کاملا متفاوت است. تبخال تناسلی اغلب در نواحی مانند اطراف دهان، بینی و ناحیه تناسلی به خصوص ناحیه تناسلی خانم ها ایجاد می شود. زیرا در ناحیه تناسلی خانم ها میزان رطوبت و ترشحات بسیار بالا است و نحل بسیار مناسبی برای رشد این ویروس ها می باشد.

نشانه های زگیل دستگاه تناسلی

زگیل های تناسلی یکی از بیماری های پوستی و عفونی می باشد که عامل اصلی به وجود آورنده آن ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. این بیماری به شکل زخم هایی که با احساس سوزش شدید بر روی پوست ظاهر می شوند. آنها را بیشتر در اطراف لب خود پیدا خواهید کرد.

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

در حالی که هر دو زگیل تناسلی و تبخال دستگاه تناسلی بخشی از همان خانواده ویروس ها هستند، با این حال در علائم این دو بیماری اختلافاتی وجود دارد:

ویروس تبخال تناسلی به محض وارد شدن به بدن موجب بروز تاول هایی با تعداد بالا در دهان و یا ناحیه تناسلی می شود. وجود تب در این بیماران مبتلا به این بیماری شایع می باشد. بهبودی این تاول های ممکن است ۱۴ تا ۱۵ روز به طول بی انجامد. اما احتمال عود مجدد آنها نیز وجود دارد. برخلاف زگیل تناسلی که درمان مشخصی ندارد، تبخال تناسلی را می توان با داروی تجویز شده از سوی پزشک، درمان کرد. در بسیاری از جوامع به منظور پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی از واکسن گارداسیل استفاده می شود.

باید توجه داشت که در اغلب موارد افراد مبتلا یه تبخال تناسلی ممکن هیچ علائم و نشانه هایی نداشته باشند اما ناقل این بیماری هستند و می توانند آن به شریک جنسی خود انتقال دهند.

تزریق چربی به واژن در ساری

شباهت تبخال و زگیل تناسلی

شباهت عمده بین زگیل تناسلی و تبخال دستگاه تناسلی این است که هر دو بیماری غیرقابل تحمل هستند. به محض اینکه فرد به HSV-1 یا HSV-2  مبتلا شده باشد، عفونت تا آخر عمر در بدن وی باقی خواهد ماند.

با این حال، این تنها شباهت نیست. شباهت های دیگری مانند:

• مسری بودن
  • عود مکرر

فرق زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چه تاثیراتی می تواند بر نوزاد داشته باشد؟

تبخال ها همان تاول هایی می باشند که ممکن است در قسمت از بدن نوزادان به وجود آید. این مساله باید کاملا جدی گرفته شود، زیرا سیستم ایمنی بدن نوزادان به اندازه کافی برای مقابله با عفونت توانایی ندار. اگر نوزادی به تبخال مبتلا شده باشد و بلافاصله معالجه نشود، در معرض خطر مرگ وجود دارد. اما خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

زگیل تناسلی و تبخال دستگاه تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که هیچ روش درمانی ویژه ای برای بیماری زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی وجود ندارد اما برخی روش های درمانی جزئی وجود دارد که می تواند علائم ناشی از آن را به طور چشمگیری کاهش دهد. تعدادی از درمان ها برای کمک به افرادی که از وجود آنها رنج می برند وجود دارد:

درمان زگیل تناسلی:

• داروهای گیاهی و طبیعی
  • درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان تبخال تناسلی:

• مصرف داروهای ضد درد
  • داروهای ضد ویروسی متعدد
  • درمان های موضعی با کرم های بی حسی در محل

کلام آخر

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی جز بیماری های شایع منتقله از طریق رابطه جنسی می باشد که اغلب ممکن است هیچ نشانه خاصی نداشته باشد اما امکان انتقال آن به شریک جنسی در این شرایط نیز وجود دارد. البته تشخیص دقیق این دو بیماری از یکدیگر بر عهده پزشک متخصص می باشد و باید از هر گونه خود درمانی خودداری کرد.

اگر شما هم فکر می کنید ممکن است مبتلا به یکی از بیماری های زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی مبتلا هستید، با صحبت کردن با یک متخصص زنان و زایمان در زمینه مشاوره و انتخاب بهترین روش درمان اقدام کنید.

انواع عفونت های واژن از تشخیص تا درمان

راه های ارتباطی با دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان در ساری: