حاملگی خارج از رحم چیست؟

در شرایطی که تخمک بارور در مکان دیگری غیر رحم کاشته شود حاملگی خارج از رحم اتفاق می افتد. در این شرایط تخمک بارور در یکی از لوله های فالوپ رحم لانه گزینی می کند. از آنجایی که لوله های فالوپ باریک هستند و دیواره آنها نازک می باشد و اگر نطفه بیش از حد بزرگ شود موجب پارگی لوله های فالوپی و خونریزی شدید می شود. تخمک بارور ممکن است بر روی تخمدان در حفره شکم و دهانه رحم کاشته شود. بارداری خارج از رحم به صورت نادر اتفاق می افتد.

شما عزیزان برای درمان و مشاوره های لازم در خصوص حاملگی خارج از رحم در ساری از دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان و زایمان در مازندران، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

فاکتورهای خطرناک خاصی باعث افزایش احتمال بارداری خارج از رحم می شود که در ادامه مقاله به شرح کامل این موارد پرداخته می شود :

چرا حاملگی خارج از رحم اتفاق می افتد؟

• یک سری عوامل خطر با این مساله مرتبط می باشد. مهم ترین این عوامل این است که فردی که سابقه حاملگی خارج از رحم دارد نسبت جمعیت عمومی جامعه احتمال اینکه در حاملگی بعدی نیز دچار این مشکل شود بسیار زیاد است. زیرا با یک بار ابتلا به این عارضه ممکن است مشکلاتی از جمله چسبندگی لوله رحم ایجاد شود و احتمال اینکه در حاملگی بعدی دچار حاملگی خارج از رحم شود بیشتر از افراد دیگر می باشد.
  • از جمله عوامل دیگر عفونت ها می باشند. عفونت هایی که رحم، لوله ها و حفره لگن را درگیر می کند که اصطلاحا به آن پی آی دی گفته می شود یعنی عفونتی را که داخل لگن می باشد را به طور وسیع درگیر می کند. این عفونت ها موجب وارد شدن آسیب به عملکرد لوله های طبیعی رحم می شوند و به خاطر چسبندگی هایی که در آن ناحیه ایجاد می کنند، جنین را در خود نگه می دارند و مانع حرکت جنین به داخل حفره رحم می شود و عدم لانه گزینی می شود.
  • کسانی که سابقه جراحی لوله دارند به طور مثال افرادی که قبلا لوله خود را بسته بودند ولی قصد دارند آن را باز کنند و یا قبلا جراحی کیست تخمدان داشته اند که طی جراحی دستکاری لوله نیز ایجاد شده همین جراحی ها موجب می شود مخاط لوله آسیب ببیند و عملکرد طبیعی لوله از بین می رود در نتیجه فرد مستعد حاملگی خارج از رحم می شود.
  • در افرادی که IUD دارند نیز احتمال ابتلا به حاملگی خارج از رحم شود به نسبت فردی که از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نمی کند کمتر است. زیرا فردی که IUD دارند احتمال اینکه باردار شود کمتر از اون فرد می باشد. اما اگر IUD به هر دلیلی شکست بخورد و فرد بخواهد باردار شود احتمال خارج از رحم وجود دارد. این مساله در مورد قرص های جلوگیری از بارداری و داروهای هورمونی نیز مطرح می شود زیرا هورمون ها نیز بر روی عملکرد لوله های رحم تاثیر بگذارد.

حاملگی خارج از رحم چیست؟

• به غیر از مطالبی که بیان شد مشکل نازایی و مصرف قرص های نازایی می باشد زیرا فردی که دچار نازایی می باشد به عنوان یک عامل اولیه و زمینه ای مانند اختلال لوله که فرد ممکن است داشته باشد و همچنین داروهای تحریک تخمک گذاری که فرد مطرح می کند می توانند موجب بروز حاملگی خارج از رحم نیز شود.
  • افرادی که زیر ۱۸ سال اولین رابطه جنسی خود را آغاز می کنند و یا افرادی که چند شریک جنسی دارند به دلیل اینکه در معرض عفونت های مکرر هستند در نتیجه لوله های رحمی آنها نیز دچار چسبندگی می شوند می تواند شانس ابتلا به حاملگی خارج از رحم در آنها بیشتر شود.

علائم حاملگی خارج از رحم

علائمی که ممکن است در این شرایط بروز دهد در هر خانمی متفاوت می باشد. اما اکثر خانم ها حتی این علائم را نشان نمی دهند و بعد از پارگی لوله رحم متوجه این مشکل می شوند. در هر صورت علائم حاملگی خارج از رحم شبیه به علائم یک حاملگی طبیعی می باشد. برای جلوگیری از پارگی لوله فالوپ بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک برقرار کرده و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. علائم حاملگی خارج از رحم عبارتند از :

لکه بینی و خونریزی از ناحیه واژن

مشاهده لکه بینی و خونریزی در شرایطی که تست بارداری مثبت است می تواند یکی از نشانه ها و علائم حاملگی پوچ باشد. خونی که خارج می شود. این ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه ای و به صورت متناوب یا شدید باشد.

تجربه درد در ناحیه لگن و شکم

دردهای خفیف تا شدید، متناوب یا خفیف می تواند یکی دیگر از عوامل وجود حاملگی خارج از رحمی باشد. این دردها در هر قسمتی از شکم می تواند به وجود آید در برخی موارد نیز با تهوع و استفراغ نیز همراه است.

تپش قلب و یا نبض ضعیف

یکی از علائم بسیار شایع که به هنگام پارگی لوله های فالوپ بروز می کند تپش قلب، نبض بسیار ضعیف، سرگیجه، غش و رنگ پریدگی اتفاق می افتد که در این شرایط باید به سرعت پزشک را در جریان قرار داد.

احساس درد در ناحیه شانه ها

یکی از مهم ترین علائم پارگی لوله های فالوپ دردشانه ها می باشد که معمولا به هنگام خوابیدن تشدید پیدا می کند. علت اصلی این درد خونریزی داخلی است که بر روی اعصابی که به سمت شانه ها می رود، می باشد.

درمان حاملگی خارج از رحم

اگر تشخیص حاملگی خارج از رحم به موقع باشد و تخمک هیچ پارگی در لوله فالوپ ایجاد نکرده باشد درمان طبی اولین اقدام می باشد. بیمار در بیمارستان بستری می شود و با درمان دارویی تا زمان خاتمه حاملگی باید در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرد. این بهترین روش درمان خانم های مبتلا به حامگی خارج از رحم می باشد  اما همیشه به این شکل نیست. ممکن است پزشک طی انجام روش های تشخیص که برای بیمار انجام می دهد با یک ضایعه یا توده اکوژن در لوله رحمی خود دارد که اندازه ای بالای ۳ سانتی متر دارد اما پارگی اتفاق نیفتاده است ولی کل لوله را احاطه کرده و بیمار درد شدید و لکه بینی دارد. در این شرایط نمی توان از درمان طبی سود برد. در این شرایط بهترین روش درمان جراحی لاپاراسکوپی می باشد زیرا این روش کمترین دستکاری بافتی وجود دارد، شکم باز نمی شود در نتیجه عوارض کمتر است. ولی اگر لوله فالوپ دچار پارگی شده باشد یا خونریزی شدید داشته باشد ممکن است به جای عمل لاپاراسکوپی عمل لاپاراتومی رحم و شکم برای بیمار انجام داد.

حاملگی خارج از رحم چیست؟

در هر دو حالت چه لاپاراسکوپی چه عمل لاپاراتومی باید جراح تصمیم بگیرد که آیا حفظ لوله رحمی امکانپذیر است یا خیر. یا محصول حاملگی تا چه میزان به لوله آسیب رسانده است. اگر آسیب جدی نباشد لوله ترمیم می شود اما اگر لوله به طور کامل ترکیده باشد نگه داشتن لوله جایز نیست و به طور کامل لوله را ببندد.

سخن آخر

اقداماتی جهت جلوگیری از ایجاد حاملگی خارج از رحم و مشکلاتی که ممکن است به دنبال آن به وجود آید بهتر است قبل از هر گونه اقدام برای بارداری به یک متخصص زنان و زایمان خوب در ساری مراجعه کنید و تمام مشکلات و بیماری های قبلی خود را در میان بگذارید. در صورت داشتن سابقه بارداری خارج از رحم پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید. همچنین باید علائم بارداری خارج از رحمی را بشناسید و در صورت مشاهده هر گونه علائم مرتبط با آن به متخصص زنان خود مراجعه نمائید.

راه های ارتباطی با دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان در ساری: