درمان آندومتریوز در ساری

یکی از سوالاتی که معمولا خانم ها از پزشکان خود میپرسند این است که آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز نوعی بیماری شایع در بین خانم ها می باشد. از هر ۱۰ زن یک زن در سنین باروری به این بیماری مبتلا می شود که می تواند باعث ایجاد مشکل نازایی شود. در ادامه مقاله با یک تعریف درست از آندومتریوز و راه های درمان آن آشنا می شویم.

بافت طبیعی که در داخل رحم وجود دارد تحت عنوان آندومتریوم نامیده می شود. این بافت تحت تاثیر هورمون ها در طول سیکل قاعدگی تغییر می کند. در ابتدای سیکل که قاعدگی اتفاق می افتد کل آندومتر ریزش پیدا می کند. سپس در فولیکولار یا فازی که هورمون های استروژن وجود دارند شروع به تکثیر پیدا می کند. بافت آندومتر اگر در خارج از محل طبیعی خود قرار گیرد و رشد کند موجب ایجاد بیماری آندومتریوز می شود.

شما عزیزان برای درمان و مشاوره های لازم در خصوص درمان آندومتریوز در ساری از دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان و زایمان در مازندران، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

تمامی خانم ها مستعد ابتلا به این وضعیت نمی باشند و مشخص نیست که چرا در برخی از خانم ها این پدیده اتفاق می افتد و بافت آندومتر در خارج از محل طبیعی خود رشد می کند. تشکیل این بافت در داخل مثانه، روده، لگن و روی لوله های رحم موجب بروز مشکلاتی در خانم ها می شود.

علائم بیماری آندومتریوز

مهم ترین علائمی که ممکن است در یک خانم مبتلا به آندومتریوز اتفاق افتد بسته به شدت بیماری طیف علائم متفاوتی دارد. اینکه کدام قسمت درگیر بیماری شده علائم مختلفی بروز می کند. به طور مثال:

• اگر آندومترویوز در قسمت مثانه باشد، فرد هنگام دفع ادرار دچار درد می شود و این درد در ایام قاعدگی نیز شدت پیدا می کند.
  • اگر آندومتریوز در روده باشد می تواند موجب درد هنگام اجابت مزاج شود.
  • اگر در داخل لگن باشد می تواند موجب درد هنگام مقاربت، درد شدید هنگام قاعدگی و ایجاد مشکلاتی در رابطه جنسی شود.
  • اگر آندومتریوز روی لوله های رحمی رشد کند موجب چسبندگی لوله ها و نهایتا نازایی می شود و اجازه نمی دهد که لقاح تخمک و اسپرم داخل لوله اتفاق بیفتد.

بنابراین برحسب اینکه آندومتریوز در کدام ناحیه وجود داشته باشد علائم بیماری متفاوت است.

تشخیص آندومتریوز

تشخیص آندومتریوز به طور دقیق با انجام لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپی وسیله ای است که توسط ابزارهایی فضای داخل شکم بررسی می شود و در صورت وجود ضایعات آندومتریوز از آنها نمونه برداری صورت می گیرد و نهایتا با تشخیص بافت شناسی اقدامات درمانی آغاز می شود.

درمان آندومتریوز

درمان آندومتریوز از درمان های دارویی تا درمان های جراحی متفاوت است. اما درمان های دارویی با باروری مداخله دارد و خانمی که تحت درمان آندومتریوز قرار می گیرد ممکن است دچار نازایی شود. در این شرایط به غیر از عوارض ناشی از آندومتریوز ممکن است زمانی که تحت درمان قرار می گیرد باروری نیز مختل شود. بنابراین نیاز است که نوع درمان هایی دارویی در خانم هایی که آندومتریوز دارند تغییر کند تا بتوانند بارور شوند.

در گروهی از بیماران که چسبندگی های بسیار شدید لگن دارند نیاز است تا اقدامات جراحی برای آنها انجام شود تا نهایتا با اقدامات جراحی چسبندگی های داخل لگن آزاد شود و این امکان وجود داشته باشد تا حد بسیاری علائم بیمار بهتر شود. همچنین دردهای لگنی و دردهای مزمنی که در ناحیه لگن به دلیل بیماری آندومتریوز ایجاد شده بهبود پیدا کند و هم خانم برای باروری آماده شود.

برخی از خدمات دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان در ساری:

درمان ناباروری در ساری

درمان بیماری های زنان