درمان فیبروم رحمی۰

درمان فیبروم رحمی

فیبروم رحمی یکی از شایع ترین بیماری های در بین خانم ها می باشد که حدود ۷۰ درصد از آنها ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شوند. فیبروم ها در اکثر مواقع بی خطر می باشند اما گاهی اوقات می تواند نشانه دهنده یک وضعیت غیرعادی در رحم باشند.

در ادامه مقاله به بررسی انواع فیبروم ها علائم و نشانه ها و درمان فیبروم ها پرداخته می شود.

شما عزیزان برای درمان و مشاوره های لازم در خصوص درمان فیبروم رحمی در مازندران از دکتر بنفشه قریشی بهترین متخصص زنان در ساری، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم ها توده های خوش خیم عضلات صاف رحم می باشد که در خانم هایی که در سن باروری هستند، به وجود می آید. اکثر این فیبروم ها خوش خیم بوده و به صورت تکی یا خوشه ای می باشند. اندازه فیبروم ها از یک میلیمتر تا ۲۰ سانتی متر متفاوت می باشد. قطر طبیعی رحم ۱۰ سانتی می باشد اما قطر فیبروم هایی که ۲۰سانتی هستند به دیواره های رحم فشار وارد کرده و موجب ایجاد ناراحتی در فرد می شوند.

علائم تشخیص فیبروم ها

• خونریزی در دوره های بین قاعدگی
  • طولانی شدن زمان قاعدگی
  • خونریزی شدید و غیر طبیعی در عدت ماهانه
  • درد حین برقراری رابطه جنسی
  • درد کمر و پا
  • احساس فشار در زیر شکم
  • یبوست

همچنین این فیبروم ها گاها موجب ایجاد فشار در ارگان های لگنی خواهد شد که موجب احساس فوریت در ادرار و تکرر ادرار می شود. از طرفی موجب بروز مشکلاتی در بارداری و باروری فرد ایجاد می کند.

علائم افتادگی رحم

آیا فیبروم ها موجب بروز سرطان می شوند؟

احتمال سرطانی شدن فیبروم ها تقریبا ناچیز است. حدود ۰٫۲ درصد از این فیبروم به ساکروم تبدیل خواهد شد اما این عارضه به مرگ و میر منجر نخواهد شد.

شرایط باروری با وجود فیبروم

یکی از سوالاتی که در رابطه با فیبروم ها مطرح می شود این است که آیا فیبروم ها موجب بروز ناباروری می شوند؟ پاسخ مثبت است. فیبروم ها تحت شرایطی می توانند عاملی برای بروز مشکل ناباروری نیز شوند که مستقیما وابسته به موقعیت قرار گیری و سایز فیبروم می باشد.

اگر فیبروم ها موقعیت زیر مخاطی داشته باشند بارداری فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب کاهش باروری خواهد شد. اما فیبروم های ساب سروزال هیچ تاثیری در بارداری فرد ندارند. فیبروم های داخل جداره رحم بسته به سایز و موقعیتشان تا حدودی موجب کاهش باروری نیز می شوند.

فیبروم ها در طول بارداری نیز بسته به وضعیتی که دارند موجب ایجاد اختلال در خون رسانی، کاهش خون رسانی به لایه داخلی آندومتر و محلی لانه گزینی جفت و همینطور فضایی که مربوط به جنین است را اشغال می کند و مشکل سقط ، زایمان زودس، پارگی زود رس کیسه آب و احتمال سزارین در فرد و گاها مرده زایی را افزایش خواهد داد.

چه عاملی موجب به وجود آمدن فیبروم های رحمی می شوند؟

در واقع هنوز عامل اصلی به وجود آمدن فیبروم ها مشخص نیست. به احتمال بسیار هورمون ها و عامل ژنتیک می تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد فیبروم های رحمی می باشد

هورمون های استروژن و پروژسترون نیز باعث می شود پوشش داخلی رحم هر ماه ضخیم شود. به نظر می رسد که آنها نیز بر رشد فیبروم تأثیر می گذارند. هنگامی که تولید این هورمون ها در دوران یائسگی کاهش می یابند موجب کاهش اندازه فیبروم ها نیز می شوند.

درمان فیبروم رحمی

تشخیص فیبروم چگونه انجام می شود؟

متخصص زنان ممکن است زمانی که لگن، رحم ، تخمدان ها و مهبل بیمار را معاینه می کند متوجه شود که فیبروم وجود دارد. پزشک می تواند در طی معاینه معمولی لگن، فیبروم ها را با انگشتان خود احساس کند، به عنوان یک توده (معمولاً بدون درد) بر روی رحم. غالباً پزشک با مقایسه سایز آنها با اندازه رحم در صورت باردار بودن، توضیح می دهد که چقدر فیبروم ها کوچک یا بزرگ هستند.

درمان بوی بد واژن

پزشک می تواند آزمایشات تصویربرداری را برای تأیید وجود فیبروم انجام دهد. اینها آزمایشاتی هستند که بدون جراحی، انجام می شوند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سونوگرافی: در سونوگرافی برای تولید تصویر از امواج صوتی استفاده می شود. پروب سونوگرافی را می توان در شکم قرار داد یا می توان آن را در داخل مهبل قرار داد تا تصویر را تهیه کند.
  • تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) : برای تولید تصویر از امواج رادیویی استفاده می شود.
  • اشعه ایکس : از نوعی اشعه برای مشاهده درون بدن و تولید تصویر استفاده می شود.
  • سی تی اسکن: برای تصویر کامل تر ، تصاویر زیادی از اشعه X را از زاویه های مختلف عکس تهیه می شود.
  • سونوهیستروگرام : یک HSG شامل تزریق رنگ اشعه ایکس در رحم و گرفتن عکس با اشعه X است. سونو هیستروگرام شامل تزریق آب به رحم و تهیه تصاویر سونوگرافی است.

فیبروم رحم چگونه درمان می شود؟

در درمان فیبروم رحمی از درمانی های دارویی تا درمان های جراحی متفاوت خواهد بود و انتخاب نوع درمان بستگی به شرایط و سایز و موقعیت فیبروم ها دارد. اما امروزه با پیشرفت با انجام سونوگرافی های دقیق و پیشرفته سه بعدی واژینال امکان بررسی های دقیق و پیش بینی شرایط بیمار حین جراحی فراهم شده است.

بیشتر خانم های مبتلا به فیبروم هیچ علامتی ندارند. برای خانم هایی که علائم دارند، درمان هایی وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد. در مورد بهترین روش برای درمان فیبروم با متخصص زنان خود صحبت کنید تا در انتخاب یک روش درمانی، موارد بسیاری را در نظر گیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

• این که آیا شما از علائم فیبروم برخوردار هستید یا خیر
  • آیا قصد باردار شدن در آینده را دارید
  • اندازه فیبروم ها چقدر است
  • محل فیبروم ها دقیقا کجاست
  • سن شما به یائسگی نزدیک است یا خیر

برخی از خانم هایی که دارای فیبروم هستند ممکن است علائمی نداشته باشند بنابراین به درمان هم نیازی ندارند. متخصص زنان در طول معاینات منظم بیمار را بررسی می کند تا ببیند که این فیبروم ها رشد کرده اند یا خیر.

رفع تیرگی واژن با لیزر در ساری

اما اگر خانمی فیبروم همراه با علائم خفیفی داشته باش پزشک ممکن است دارو تجویز توصیه کند. می توان از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توان برای درد خفیف استفاده کرد. اگر خانمی در دوره پریود خونریزی شدید داشته باشد ، مصرف مکمل آهن می تواند وی را از ابتلا به کم خونی باز نگه دارد یا در صورت کم خونی، آن را اصلاح کند.

درمان دارویی فیبروم رحم

در گذشته دارویی برای مهار هورمون های ترشح شده از غده هیپوفیز برای تحریک تخمدان ها ساخته شد. این هورمون ها استروژن و پروزسترون می باشند. تصور بر این بود که با متوقف ساختن این دو هورمون رشد فیبروم نیز متوقف می شود. اما طی سال های اخیر از از دارو به شکل تزریقی در فیبروم ها مورد استفاده قرار گرفته است.

جراحی فیبروم رحم با لاپاراسکوپی

تصور بسیار غلطی که وجود دارد این است که تمام فیبروم ها را می توان به روش لاپاراسکوپی جراحی کرد اما این تصور صحیح نیست. هر فیبرومی با روش لاپاراسکوپی برداشته نمی شود و اگر به درستی انجام نشود عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

برخی از خدمات دکتر قریشی:

درمان بیماری های زنان

بی داختیاری ادرار در خانم ها

تخمدان پلی کیستیک و علادم آن

راه های ارتباطی با دکتر بنفشه قریشی متخصص زنان در ساری:

نه − 5 =