درمان ناباروری در ساری

درمان ناباروری

ناباروری به معنای عدم بارداری بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده می باشد. در خانم های بالای ۳۵ سال، این بازه زمانی شش ماه در نظر گرفته می شود. ناباروری می تواند از سمت زن و هم از سمت مرد باشد.

خانمی نابارور در نظر گرفته می شود که علی رغم عدم مصرف قرص های پیشگیری از بارداری به مدت یک سال، هنوز باردار نشده است. در مردان نیز پایین بودن تعداد اسپرم ها و یا ناسالم بودن اسپرم هایی که با تخمک ترکیب شده اند، نشانه ناباروری می باشد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر بنفشه قریشی جراح و متخصص زنان و زایمان، با شماره های زیر و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید. شماره های تماس : ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷

معمولا دو نوع دسته بندی برای ناباروری در نظر گرفته می شود، اولیه و ثانویه. ناباروری اولیه زمانی است که با وجود عدم مصرف قرص و استفاده نکردن از کاندوم، بعد از یک سال، هنوز باروری صورت نگرفته و ناباروری ثانویه زمانی است که فرد بعد از یک بار بارداری دیگر قادر به بارداری مجدد نمی باشد.

برخی زوجین هستند که نابارور نیستند، اما یک سری فاکتورها در نابارور شدن آن ها تاثیر می گذارد.

در خانم ها، عواملی از قبیل:

• سیکل قاعدگی دردناک و نامنظم
  • سن بالای ۳۵ سال
  • اندومتریوز و یا بیماری التهابی لگن
  • درمان های سرطان

و در آقایان، عواملی از قبیل:

• پایین بودن تعداد اسپرم ها
  • مشکلاتی از قبیل بزرگ بودن پروستات و واریکوسل
  • درمان سرطان

مشکلاتی را در روند بارداری ایجاد  می کنند.

در نظر داشته باشید که عواملی از قبیل مصرف بیش از حد الکل، سیگار و دخانیات، چاقی و اضافه وزن و اختلالات خوردن احتمال ناباروری را افزایش می دهند.

افرادی که در رژیم غذایی شان ویتامین B12، فولیک اسید و آهن کمی مصرف می کنند، بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند.

ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز از دیگر عوامل موثر در بروز ناباروری می باشد.

هر گونه استرس و فشار روانی نیز می تواند بر تخمک گذاری و تولید اسپرم ها و در نهایت کاهش فعالیت جنسی تاثیر بگذارد.

علت ناباروری چیست؟

بارداری روند پیچیده ای دارد و بسیاری از عوامل دست در دست هم می دهند تا خانمی باردار شود.

علل ناباروری در خانم ها:

• در برخی خانم ها تخمک گذاری هر ماه اتفاق نمی افتد و به همین خاطر، تخمکی از تخمدان خارج نمی شود و لقاح صورت نمی گیرد.
  • ناهنجاری های موجود در دستگاه تناسلی (لوله های فالوپ، دهانه رحم، رحم و تخمدان ها). مشکلاتی از قبیل انسداد، رشد سلول های سرطانی و پیش سرطانی، اسکار و یا بزرگ بودن تخمدان ها
  • وجود بیماری ها و اختالاتی از قبیل اندومتریوز و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی زودرس (قبل از چهل سالگی) که می تواند به دلیل مشکلات سیستم ایمنی و یا سندرم های ژنتیکی باشد
  • درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • به تاخیر افتادن بلوغ و یا پریود نشدن

خانم ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که با بالا رفتن سن، باردار شدن نیز سخت تر خواهد شد.

علل ناباروری در آقایان:

• پایین بودن تعداد اسپرم ها
  • واریکوسل. اتساع رگ های خونی بیضه که منجر به کاهش تعداد اسپرم ها می شود
  • عفونت باکتریایی در بیضه
  • ابتلا به بیماری های خود ایمن
  • بیضه نزول کرده
  • انسداد لوله های حامل اسپرم
  • انجام برخی جراحی ها مانند وازکتومی که این جراحی، مانع خارج شدن اسپرم از بیضه ها می شود
  • تماس بیش از حد با مواد شیمیایی

تشخیص ناباروری

جهت تشخیص ناباروری، پزشک به بررسی سوابق پزشکی مرد و زن می پردازد و نیاز به انجام تست های تشخیصی می باشد. برخی تست های تشخیصی ناباروری عبارتند از:

• اولتراسوند واژنی. در این روش، لوله ای ظریف و کوچک وارد واژن می شود و تصاویر بر روی صفحه نمایش، نشان داده خواهند شد. این روش، جزئیات دقیقی از داخل رحم و لوله های فالوپ را در اختیار پزشک قرار می دهد.
  • اشعه ایکس. این تست نیز هر گونه انسداد در لوله های فالوپ را نشان می دهد.

در آقایان، اولین مرحله در تشخیص ناباروری، جمع آوری نمونه از مایع منی می باشد تا تعداد، کیفیت و میزان حرکت اسپرم ها مشخص شود.

درمان ناباروری

درمان ناباروری با توجه به علت آن در نظر گرفته می شود. در طول دوره درمان، از زوجین خواسته می شود در زمان مناسب که همان زمان تخمک گذاری می باشد، رابطه جنسی داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که اسپرم به مدت پنج روز داخل بدن زن زنده باقی می ماند و در صورتی که با اسپرم لقاح داشته باشد، باروری اتفاق خواهد افتاد.

در آقایان، عواملی از قبیل بر هم خوردن تعادل هورمون ها و یا اختلالات نعوظ علت ناباروری می باشد که با مصرف دارو درمان خواهد شد. در مواردی که انسداد لوله های حامل اسپرم و یا واریکوسل، علت بروز ناباروری باشد، جراحی راه درمان می باشد.

در خانم ها نیز بسته به علت بروز ناباروری، مصرف دارو و یا جراحی در نظر گرفته خواهد شد. داروهای تجویز شده از سوی پزشک به تحریک تخمک گذاری، آزاد شدن تخمک از تخمدان و در نهایت، افزایش احتمال بارداری کمک می کنند.

در صورت وجود انسداد لوله های فالوپ و یا اندومتریوز، جراحی از سوی پزشک توصیه می شود. فیبروم ها، پولیپ ها و اسکار در لوله های فالوپ، منجر به ناباروری خواهند شد.

دو روش IUI (لقاح داخل رحمی) و IVF (لقاح خارج رحمی) در درمان ناباروری وجود دارد.

در روش IUI، اسپرم سالم مستقیما در رحم زن کار گذاشته می شود. این کار باید نزدیک زمان تخمک گذاری انجام شود تا اسپرم با تخمک لقاح داشته باشد.

در روش IVF، ابتدا نیاز به تحریک تخمدان ها با هورمون و جدا کردن تخمک ها می باشد. تخمک بارور در محیط آزمایشگاهی با اسپرم لقاح داده می شود و در پایان، جنین (رویان) در رحم زن کاشته می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که انجام این دو روش به معنای بارداری صد در صد  نیست و گاهی ممکن است نطفه تشکیل نشود.

ناباروری می تواند جنبه های عاطفی منفی را برای خانواده به همراه داشته باشد. والدینی که با مشکلات باروری روبرو می شوند و خواهان داشتن فرزند هستند، می توتنند از مزایای روش های درمانی بهره مند شوند.