علائم افتادگی رحم

افتادگی رحم چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟ علامت شایع افتادگی رحم چیست؟ آیا افتادگی رحم درمان می شود؟

خانم ها با افزایش سن دچار درجاتی از افتادگی هایی در ناحیه لگنی می شوند که این افتادگی می تواند شامل رحم و مثانه شود. این افتادگی ها همراه خود معمولا بی اختیاری های ادراری را نیز به دنبال داشته باشند اما تمام افتادگی های دستگاه تناسلی و ادراری همراه با بی اختیاری های ادراری نیستند.

افتادگی رحم خود را به شکل لمس یا خروج توده از واژن نشان می دهد. یعنی خانم ممکن است حس کند یک توده ای هنگام ایستادن و یا زور زدن از بدنش خارج می شود.

شما عزیزان برای دریافت مشاوره های لازم در درمان افتادگی رحم از دکتر بنفشه قریشی بهترین متخصص زنان در ساری، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

عوامل موثر در بروز افتادگی رحم

• افزایش سن
  • تعداد زایمان های زیاد وزن بالای جنین و رحم هنگام بارداری
  • سابقه جراحی های لگنی
  • افرادی که به یبوست های مزمن مبتلا هستند.
  • افزایش وزن

همچنین عوامل دیگری ممکن است با افتادگی رحم در ارتباط باشد که در نتیجه موجب ضعف ماهیچه های نگهدارنده رحم می شود:

افتادگی مثانه یا سیستول: مجاورت واژن و رحم در قسمت قدامی با مثانه و پیشابراه می باشد اگر ضعفی در دیواره محافظت کننده بین این دو ارگان پیش آید می تواند موجب افتادگی و برجسته شدن مثانه و سیستم ادراری در دیواره قدامی واژن شود. به این اصطلاح سیستوسل یا افتادگی مثانه به داخل دیواره قدامی واژن گفته می شود.

افتادگی لگن یا رکتوسل: از طرفی دیگر در ناحیه خلف رکتوم و قسمت تحتانی روده قرار دارد بین روده و بین دیواره خلفی واژن نیز فاشیا و بافت های هم بندی هستند که اگر در آن به هر دلیلی پارگی اتفاق بیفتد می تواند باعث برجستگی یا افتادگی روده به دیواره خلفی واژن شود. به این حالت اصطلاحا رکتوسل گفته می شود

علائم افتادگی رحم

افتادگی عضلات لگنی می تواند بدون علامت باشد یعنی ممکن است فردی پس از چندین زایمان درجاتی از افتادگی را هم داشته باشد اما هیچ علامتی نداشته باشد در این شرایط مشکل خاصی ایجاد نمی کند، زیرا درصد بسیار بالایی از خانم ها بعد از ۵۰ سالگی درجاتی از افتادگی را دارند بنابراین مقداری از افتادگی اگر بدون علامت باشد نباید موجب نگرانی افراد شود. در واقع بسته به این که افتادگی در کدام ناحیه اتفاق افتاده باشد و چه ارگانی افتادگی پیدا کرده باشد علائم افتادگی رحم هم متفاوت است.

افتادگی رحم با علائم ادراری

• بی اختیاری اورژانسی: برخی از خانم ها ممکن است احساس کنند نمی توانند ادرار خود را نگه دارند یعنی اگر فرد هر لحظه احساس ادرار کند نمی تواند خود را به توالت برساند و با سرعت و عجله ادرار خود را تخلیه کند حتی ممکن است در فاصله دفع ادرار اتفاق بیفتد که به این حالت بی اختاری ادراری اورژانسی نیز گفته می شود
  • بی اختیاری استرسی: یکی دیگر از علائمی که معمولا خانم ها از آن شکایت می کنند بحث بی اختیاری استرسی ادرار می باشد. این عارضه به دنیال خندیدن سرفه عطسه ورزش و خم و راست شدن نشت ادرار اتفاق بیفتد.
  • بی اختیاری سرریزی: تخلیه ادرار فرد ممکن است با مشکل مواجه باشد و ممکن است احساس کند نمی تواند ادرار خود را به طور کامل تخلیه کند با بعد از تخلیه ادرار به صورت چکه چکه می باشد و در حالت کلی ادرار کامل و راحتی را ندارد. از طرف دیگر فرد ممکن است تکرر ادرار داشته باشد و در فاصل کوتاهی به توالت بروند.

همانطور که گفته شد علائم بی اختیاری ادرار در خانم ها می تواند یکی از عوامل موثر در بروز این مشکل باشد بنابراین موارد دیگر نیز باید به صورت کامل بررسی شود.

درمان افتادگی رحم

بررسی ها نشان می دهد که ورزش های تقویت عضلات لگن که شامل انقباضات مداوم در طی سه تا شش ماه در درمان درجات خفیف تر افتادگی رحم موثر باشد. همچنین مصرف داروهای استروژن مبهلی در خانم های یائسه می تواند قدرت بافت های حمایت کننده را افزایش بدهد.

اما در موارد شدیدتر که دارو و انجام ورزش در درمان بیماری موثر نیست انجام روش جراحی بهترین و موثرترین روش درمان این مشکل می باشد.

5 + دوازده =