مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی۰

مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی

هیسترکتومی در ساری

عمل هیسترکتومی به طور کلی به برداشتن رحم و گردنه رحم اطلاق می شود. بسته به شرایط بیمار و نوع جراحی هیسترکتومی ممکن است حین جراحی تخمدان ها و لوله های رحم نیز برداشته شود یا باقی بماند. این جراحی معمولا به دنبال درد و خونریزی های طولانی مدتف درد در ناحیه لگن و یا سرطان انجام می شود.

انواع روش های جراحی هیسترکتومی

به طور کلی عمل هیسترکتومی یا ( برداشتن رحم ) به سه روش کلی انجام می گیرد:

جراحی هیسترکتومی به روش باز

در روش جراحی هیسترکتومی باز ، معمولا بر روی جداره شکم یک برش طولی یا عرضی به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی متر ایجاد می شود و رحم از ناحیه خارج می شود.

جراحی هیسترکتومی به روش بسته

جراحی هیسترکتومی به روش واژینال( از طریق واژن)

از این روش در خانم هایی که زایمان های مکرر داشته اند و رحم آنها افتادگی پیدا کرده و گشاد تر شده است می توان از این طریق رحم را خارج کرد.

شما عزیزان برای دریافت مشاوره های لازم در خصوص مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی از دکتر بنفشه قریشی بهترین متخصص زنان در ساری، می توانید با شماره های ۰۹۱۱۹۱۹۹۳۰۸ – ۰۱۱۳۳۳۲۷۱۳۷ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر قریشی مراجعه فرمائید.

علائم نگران کننده بعد از عمل هیسترکتومی

پس از جراحی هیسترکتومی در صورت مشاهده هر گونه علائمی مانند علائم زیر باید پزشک خود را در جریان بگذارید.:

• عدم توانایی دفع گاز و مدفوع
  • تپش قلب
  • فشار پایین
  • خروج ترشحات بدبو از واژن
  • بیرون زدگی فتق از محل عمل
  • مشاهده خون در ادرار
  • خونریزی واژن
راحت ترین تکنیک های کاهش درد زایمان

مراقبت از زخم های عمل هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی چه به روش باز انجام شده باشد چه به روش بسته ، ناحیه زخم باید به صورت کاملا خشک نگهداری شود. پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی پانسمان ها برداشته شده تا اجازه بهبود زخم در هوای باز و خشک داده شود زیرا پانسمان مرطوب از ورود هوا به زخم خوداری می کند.

بخیه هایی که پس از عمل جراحی هیسترکتومی زده می شوند معمول جذبی می باشند اما ممکن بخیه های غیرقابل جذب هم زده شود که باید طبق زمان تعیین شود توسط پزشک کشیده شود. گاهی در افراد چاق ممکن است از محل زخم کمی خونابه و ترشحات آبکی شود که با رعای نکات ذکر شده پس از چند روز بهبود پیدا می کند.

مصرف آنتی بیوتیک پس از جراحی هیسترکتومی

امروزه با تجویز آنتی بیوتیک در اتاق عمل و قبل از شروع درمان می توان از بروز عفونت پیشگیری می شود و پس از عمل نیازی به مصرف آنتی بیوتیک توسط بیمار نمی باشد. اگر عمل هیسترکتومی به روش باز انجام شده باشد تا ۶ هفته باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری کرده اما اگر به روش لاپاراسکوپی انجام شده باشد نیاز به استراحت طولانی مدت وجود ندارد و پس از گذشت یک هفته بیمار می تواند به انجام فعالیت های خود بپردازد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی

مراقبت های لازم پس از عمل هیسترکتومی

• تا سه هفته پس از جراحی هیسترکتومی از رانندگی بپرهیزید.
  • مرتب پیاده روی داشته باشید.
  • از بلند کردن اشیا سنگین خودداری کرده.
  • از گذاشتن تامپون و استفاده از دوش واژینال تا ۶ ماه پس از جراحی ممنوع است.
  • هنگام عطسه و سرفه از ناحیه برش مراقبت کرده برای این کار می تواند با گذاشتن یک بالشت محل برش را حمایت کنید.
  • تا سه روز پس از جراحی از مصرف غذاهای که نفخ آور هستند بپرهیزید.
  • در طول روز از میان های سالم استفاده کنید.
  • از مصرف مایعات فراوان مانند آب غافل نشوید..
  • برای جلوگیری از بروز یبوست از روغن زیتون، انجیر و آلوی خیس خورده در آب استفاده کنید.
  • پس از برداشتن پانسمان در روز دوم جراحی مانعی ندارد اما پس از استحمام ناحیه بخیه ها باید به خوبی خشک شود.
  • معمولا پزشک برای کاهش دردهای ناشی از عمل به بیمار مسکن هایی مانند ژلوفن، مفنامیک اسید و یا شیاف های مقعدی به بیمار تجویز کند.
  • برقراری رابطه جنسی چهار تا شش هفته پس از جراحی ممنوع می باشد.
  • در صورتی که هر دو تخمدان بیمار برداشته شده باشد چند روز پس از جراحی علائمی مانند علائم یائسگی بروز می کند که با مصرف داروهای هورمونی ، ویتامین ها و کلسیم تجویز شده از سوی پزشک ، این علائم کاهش پیدا می کند.
آنچه در مورد زگیل تناسلی باید بدانیم!

و در آخر

پس از مشخص شدن جواب پاتولوژی حتما باید با پزشک معالج مشورت شود تا از عدم وجود بیماری بدخیم اطمینان حاصل شود. احتمال بروز سرطان تخمدان در افرادی که عمل هیسترکتومی در آنها انجام شده بسیار کمتر از افرادی است که این جراحی را انجام نداده اند.

به طور کلی خارج شدن رحم نباید هیچ تاثیری بر روی کیفیت زندگی خانم ها بگذارد اما در صورت بروز هر گونه عارضه و مشکلی می توانید با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید.

شما عزیزان برای انتخاب متخصص زنان خوب در ساری جهت انجام عمل هیسترکتومی، می توانید به بخش تماس با دکتر مراجعه فرمائید.